Αναγνώστες

Κυριακή 30 Ιουνίου 2013

Άγγελος Σικελιανός

…ο μανιασμένος Απόλλωνας

Sikelianos*** Ένας παλιός σφραγιλόθος των Γνωστικών. Ένας εσταυρωμένος κάτω από το φεγγάρι και την νύχτα. Από κάτω η επιγραφή: ΟΡΦΕOC ΒΑΚΧΟC.
*** Αυτό είναι ένα αντίδωρο – μα κάθε αντίδωρο προϋποθέτει το δώρο. Λάμπει η νύχτα – για να δούμε.
*** Λένε πως ο Απόλλωνας ήταν κάποιος που δεν βάκχιζε. Και ακόμη πως ο Διόνυσος ήτανε κάποιος που δεν νοούσε. Κι άμα κάπου συναντηθούν ο έξαλλος Διόνυσος και ο τρομερός Απόλλωνας έχουμε την τραγωδία.
*** Κάπως έτσι.
*** Κάμποσες φορές μέσα στον χρόνο των ανθρώπων που συναντήθηκαν ετούτοι οι δυο.
*** (Λένε πως συναντήθηκαν και ένα βράδυ στο Όρος των Ελαιών).
*** (Κι ο σκοτεινός φιλόσοφος της Εφέσου το είχε εξαγγείλει: Άδης και Διόνυσος είναι το ίδιο).
*** Κι ακόμη, πολλοί κι αυτοί που θέλησαν να γυρέψουν τον τρόπο ετούτης της συνάντησης. Φυσικά, οι περισσότεροι τον φαντασιώθηκαν ως ρομαντική ονειροπόληση, ως θεωρία, ως πνευματικό ορίζοντα.
*** Λίγοι, ελάχιστοι το προχωρήσανε παραπέρα.

*** 
Ο Φρειδερίκος Νίτσε, ας πούμε, έκανε την αναζήτηση του τραγικό σπασμό και αυτοδιαμελισμό – και σφράγισε τον αιώνα που έρχονταν.
*** Στον αντίποδά του Νίτσε, ο Άγγελος Σικελιανός γύρεψε την τραγική γαλήνη, την τραγική ενότητα του κόσμου.
*** Ο Νίτσε λογάριαζε ετούτη τη συνάντηση ως όρο εξανθρωπισμού του ανθρώπου. Λαχτάρισε τόσο την τραγωδία που στο τέλος την έζησε ο ίδιος – ίσως περισσότερο από κάθε άλλον.

*** 
Ο Σικελιανός πίστεψε πως στη συνάντηση αυτή φωλιάζει η πρώτη σπίθα του Θεού. Και θέλησε τούτη τη σπίθα να την δώσει στους ανθρώπους.
***Απέτυχε – όμως απέτυχε όπως έπρεπε.
*** Για τούτη την αποτυχία και για τούτον τον Σικελιανό μιλάω – όσο και όπως μπορώ.
*** ΟΡΦΕOC ΒΑΚΧΟC – ποιος είναι ποιος;
*** Πρώτα από όλα: 18 Μαρτίου του 1884 – 19 Ιουνίου του 1951.
*** Δηλαδή: γεννήθηκε και πέθανε – παρ’ όλο που κάμποσες φορές στη ζωή του αμφέβαλε και για τα δυο.
*** Μια αστραπή.
*** Ένας θεατρίνος, ένας μάρτυρας, ένας νάρκισσος, ένας προφήτης, ένας εγωπαθής, ένας ιεροφάντης, ένας τσαρλατάνος, ένας δρυίδης, ένας προικοθήρας, ένας ένθεος επαναστάτης, ένας ψεύτης, ένας φιλόσοφος, ένας αποτυχημένος, ο μεγαλύτερος ποιητής τον αιώνων.
*** Μπορεί κανείς να αφεθεί σε μιαν ατέλειωτη σειρά στίχων που παλεύουν να περικλείσουν τον κόσμο. Ή πάλι σε έναν καταρράχτη στιγμών μανίας και θεριεμένων ονείρων.
*** Στην αρχή του ήτανε ένας στίχος του Σολωμού – ένας στίχος διόλου ρητορικός.
*** Αλαφροίσκιωτε, καλέ, για πες μου απόψε τι ’δες;
*** Κι αφού πέτρασε την αδιανόητη θάλασσα του κόσμου, ο Άγγελος Σικελιανόςκατέληξε στο ζευγάρωμα του αρχικού στίχου.
*** Νύχτα γιομάτη θάματα, νύχτα σπαρμένη μάγια.
*** ΟΡΦΕOC ΒΑΚΧΟC σου λέω.
*** Ηχήστε σάλπιγγες: Ο Άγγελος Σικελιανός ήτανε ο τελευταίος αρχαίος Έλληνας και Πίνδαρος και Ηράκλειτος και Αισχύλος – έτσι του ταίριαζε. Ήτανε ο πρώτος Απολλώνιος Χριστιανός – πιθανώς ο δεύτερος μετά τον Άρειο, πιθανώς ο τρίτος μετά τον Πλήθωνα. Ήτανε μανιασμένος βασιλιάς και γαλήνιος προφήτης και σκοτεινός φιλόσοφος- έτσι του ταίριαζε. Ήτανε Ορφέας, Σίβυλλα, Σφίγγα, Θησέας, Βαφτιστής, Ναζωραίος, Παναγία και Μαγδαληνή. Όλα αυτά μαζί κι άλλα χίλια – έτσι του ταίριαζε.

*** Ήτανε κάποιος που μπορούσε να αντέχει την συντριβή του – ακριβώς γιατί δεν την καταλάβαινε.
aggsikelianos*** Να γιατί ήταν ο αντίποδας του μανιασμένου τραγικού φιλοσόφου: Θαρρώ πως οΝίτσε ήταν ο Πενθέας του καιρού του. Ο Σικελιανός ήταν -ή θάρρεψε- πως ήταν οΠρομηθέας.
*** Φυσικά πυρφόρος και μόνο πυρφόρος – στο νου δεν χωρούσε μήτε δεσμώτης, μήτε λυόμενος, μήτε τίποτε άλλο.
*** Έτσι θάρρευε τον κόσμο.
*** Κι αυτό το «θάρρευε» είναι που με κεντρίζει με τον Σικελιανό.
*** Όχι το αποτέλεσμα – το ό,τι θάρρευε.
*** Ναι εξηγηθώ: Για μένα ο Σικελιανός δεν είναι αυτά που έγραψε – αυτά που μένουν. Για μένα ο Σικελιανός είναι αυτά που ζήτησε – αυτά που λαχτάρισε, αυτά που πεθύμησε.
*** Δηλαδή αυτά που φεύγουν και χάνονται για πάντα.
*** Θα προσπαθήσω να γίνω κατανοητότερος παρακάτω.
*** Το ξημέρωμα της 18ης Μαρτίου του 1884 οι μαμές που είχαν παρασταθεί στην γένα του έβδομου παιδιού της Χαρίκλειας Σικελιανού, το γένος Στεφανίτση, συζύγου του καθηγητή ξένων γλωσσών του Γυμνασίου της Λευκάδας, Ιωάννη Σικελιανού,είχαν να διηγηθούν πως το παιδί γεννήθηκε με μαγνάδι στο πρόσωπο (με εκείνο το κομμάτι του αμνιακού σάκου που ονομάζουμε προσωπίδα) και για αυτό στη ζωή του θα ήσαν ευλογημένο από την τύχη. Το αγόρι εκείνο μεγαλώνοντας έμαθε, βέβαια, την ιστορία και του καλοφάνηκε ιδιαίτερα – από τότε που θυμόταν τον εαυτό του ένιωθε πως είχε στη ζωή του μέγα προορισμό κι όλα τα σημάδια συνηγορούσαν για κάτι τέτοιο.
*** Το αγόρι με το μαγνάδι ήταν ο Άγγελος Σικελιανός – κι έταξε τον εαυτό του για εραστή της μάνας γης και νύμφιο του πατέρα ουρανού.
*** Υπάρχει μια ιστορία για τον Σικελιανό που -αν είναι αληθινή- τα λέει σχεδόν όλα για εκείνον τον μανιασμένο Απόλλωνα. Την καταγράφει (αν την καταγράφει) οΚαζαντζάκης στην Αναφορά του στον παππούλη κρητικό του Τολέδο.
*** Κάποτε, στις αρχές του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, λίγο πριν από το ταξίδι τους στο όρος ο Σικελιανός και ο Καζαντζάκης έμεναν στο ίδιο σπίτι. Η γυναίκα του Άγγελου Εύα Πάλμερ – Σικελιανού του στέλνει ένα γεμάτο φέρετρο. «Βουδάκι μου, ο γείτονάς μας ο ράφτης πέθανε και σου τον στέλνω να τον αναστήσεις.»
*** Ο Καζαντζάκης έστησε μάτι κι αυτί: τώρα θα φανεί αν είναι ένας θεατρίνος ή πραγματικά πιστεύει. Άραγε θα τολμήσει την συντριβή του ή θα κάνει πίσω;
*** «Όλη τη νύχτα άκουγα σιγανά μουγκρητά και το κρεβάτι να τρίζει. Όλη τη νύχτα’ κι ευθύς ύστερα βήματα βαριά απάνω κάτω, πολλή ώρα, και πάλι μουγκρητά και το κρεβάτι να τρίζει.»
*** Το πρωί ο Καζαντζάκης αντίκρισε έναν Σικελιανό αμίλητο και κάτωχρο – σαν φάντασμα. Είχε παλέψει να αναστήσει τον νεκρό σαν τον προφήτη Ελισσαίο, ξαπλώνοντας γυμνός απάνω του και φυσώντας του πνοή στο σώμα. Του κάκου.
*** Ο Καζαντζάκης τον πήρε με το ζόρι για βόλτα στην ακροθαλασσιά για να τον ηρεμήσε. Κάποτε ο Σικελιανός μίλησε: «Ντρέπουμαι. Η ψυχή, λοιπόν, δεν είναι παντοδύναμη».
*** (Εδώ που τα λέμε, ακόμη κι αν η ιστορία είναι μια κατασκευή του Καζαντζάκη, είναι, το δίχως άλλο, μια καλή ιστορία.)
*** Μια άλλη ιστορία με το Σικελιανό στο κέντρο της, είναι ήδη μέρος της νεοελληνικής μυθολογίας – ένα από τα αστραφτερότερα διαμάντια της. Στις 28 του Φλεβάρη του 1943, ημέρα Κυριακή, οι σκλαβωμένοι και ρημαγμένοι από την πείνα Έλληνες κήδεψαν τον Κωστή Παλαμά στο Πρώτο Νεκροταφείο της Αθήνας. Ο Σικελιανός, ίδιος με αρχαίο Θεό, έχει γράψει ποίημα για να το διαβάσει πάνω από τον ανοιχτό τάφο.Ηχήστε σάλπιγγες. Καμπάνες βροντερές δονήστε σύγκορμη τη χώρα πέρα ως πέρα.
*** Ήταν ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη στιγμή: Όσοι βρέθηκαν κοντά του εκείνη τη στιγμή -και δεν ήσαν λίγοι- είδανε έναν άνθρωπο πέρα από τον εαυτό του, να στηρίζει την Ελλάδα, ή ό,τι λογάριαζε εκείνος για Ελλάδα, σε ένα φέρετρο. Ήτανε τόσο μανιασμένος, τόσο έμπυρος που το κατάφερε.
*** (Και μετά όταν τραγουδούσανε τον Ύμνο του Σολωμού, όσοι ανταμώθηκαν με το βλέμμα του ένιωσαν κάτι από εκείνο το πύρωμα – ο Ελύτης ήταν ένας από αυτούς.)
*** Όλοι όσοι πέρασαν από κοντά του κράτησαν ένα κομματάκι από τούτο το πύρωμα. Ο Σεφέρης θυμόταν μια επίσκεψή του στο νοσοκομείο, μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, κάπου στα 1950«Είδα το μαύρο, ήταν απόλυτα ωραίο» του είπε οΣικελιανός.
*** Ήταν μανιασμένος για Θεό – για κάθε λογής Θεό. Κάποτε είπε -και πάλι τουΚαζαντζάκη-: Αισθάνομαι πως έχω τόσο πολύ Θεό μέσα μου, που αν αγγίξεις το χέρι μου αισθάνομαι πως θα πετάξει σπίθες. Ο Καζαντζάκης απέφυγε – για να το μετανιώσει αργότερα.
*** Ο Ελύτης καταγράφει το καιριότερο: Ένα μεσημέρι του καλοκαιριού του 1946 πήγε στο ψηλοτάβανο σπίτι του Σικελιανού για να του αφήσει βιβλία σχετικά με τον Υπερρεαλισμό. Η πόρτα ήταν ανοιχτή, η Άννα Σικελιανού έλειπε: «…Τότε αντίκρισα μιαν εικόνα που θα μου μείνει αξέχαστη: ο Σικελιανός, όρθιος, ξιπόλητος, με ένα μακρύ νυχτικό που έπεφτε σαν αρχαία χλαμύδα επάνω του, έτρωγε ένα τσαμπί σταφύλι! Κάθε τόσο το ύψωνε από το ανιχτό παράθυο και το καμάρωνε στο φως. Να τος. Αυτός ήταν. (…) Αυτός που τον έλεγαν θεατρίνο, και που τον είχα τσακώσει σε μια στιγμή που κανένας θεατής δεν υπήρχε, κι όμως ίδιον, ολόιδιον, όπως τον ξέραμε από τα ποιήματά του, φυσικά μεγαλόπρεπο και αυτάρκη μέσα στη θεϊκή του απλότητα.»
*** (Ίσως αυτή η εικόνα να εξηγεί το γιατί ο Ελύτης ήταν αυτός που τρεις και τέσσερις δεκαετίες αργότερα ήταν ο μόνος που είδε τον ελληνικό κόσμο του Σικελιανού ως μυθιστορηματική διαφάνεια.)
*** Υπάρχουν πολλές ακόμη ιστορίες για τον Σικελιανό – αναρρίθμητες. Οι χυδαιότερες αφορούν τον τρόπο που διάφορα φασιστάκια τον απέκλεισαν από τηνΑκαδημία Αθηνών, ή τον τρόπο που τα ίδια φασιστάκια της Ακαδημίας Αθηνών, με αρχηγό τον Σπύρο Μελά, πάλεψαν να μην δοθεί τον Νόμπελ της Λογοτεχνίας σε έναν «ύποπτο αναρχοκομμουνιστή».
*** Οι πιο περιπλεγμένες έχουν να κάνουν την σχέση του με τις γυναίκες – τους γάμους του, τις ερωμένες του, τους θρύλους που κύκλωσαν την σεξουαλικότητά του.
*** (Είπαμε: ΟΡΦΕOC ΒΑΚΧΟC – αυτό.)
*** Η Εύα Πάλμερ: Μια ζάπλουτη αμερικανίδα, πανέμορφη σαν Καρυάτιδα, ηθοποιός, χορεύτρια, καθηγήτρια κεντητικής, ελληνιστρια, οπαδός μια παγανιστικής βιοθεωρίας που ζήταγε επιστροφή στις φυσικές αξίες, δέκα χρόνια μεγαλύτερη από τον Σικελιανό,συναντήθηκε μαζί του το 1906, και μπήκε μέσα στον τυφώνα εκείνου του εικοσιτριάχρονου Αλαφροίσκιωτου. Παντρεύτηκαν την επόμενη χρονιά – και μετά δυο χρόνια γεννήθηκε ο γιος τους που τον είπανε Γλαύκο.
*** Ήταν ένας έρωτας αντάξιός τους, εμποτισμένος από τις λιμπερτινικές αρχές της Εύας και τις μυστικές ορμές του Αγγέλου. Ζήσαν το πάθος τους και τα πάθη τους μαζί και χώρια, όπως σε ταινία του σινεμά, αψηφώντας τον κόσμο και τις συμβάσεις των αστών του καιρού τους. Δικό τους παιδί ήσαν οι Δελφικές Γιορτές – μια μεγάλη ουτοπία ελευθερίας.
*** Ήταν ένα μεγάλο όνειρο που τους πήρε μέσα του για περισσότερα από τριάντα χρόνια. Η ανασύσταση του κοσμου με κέντρο τους Δελφούς, η δημιουργία ενός ομφάλιου λώτρου που θα συνδέσει τον αρχαίο κόσμο και τον νεώτερο, που θα ενώσει το Πνεύμα και την Πράξη, τον άνθρωπο και τον Θεό. Ο Άγγελος έταξε σε τούτη την ιδέα την πένα του, η Εύα όλη της την ψυχή και την περιουσία της. Οι Δελφικές Γιορτές που γίνανε το 1927 στους Δελφούς με την παράσταση το Προμηθέα Δεσμώτη και επαναλήφθηκαν το 1930 με τις Ικέτιδες ουσιαστικά σήμαναν την οικονομική καταστροφή της Εύας, ο οποία σκηνοθετούσε, έκανε την χορογραφία, έφτιαξε τους αργαλειούς με τους οποίους ύφανε τα ρούχα των ηθοποιών. Ο Σικελιανός, γράφοντας μα σειρά δοκιμίων και ενεργοποιώντας το κύρος του, πέτυχε να θεσμοθετηθούν οι Δελφικές Γιορτές από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, ωστόσο η Εύα ήταν που ταξίδεψε στην Αμερική ψάχνoντας για χρηματοδότηση.
aggelossikelianos11*** Η τύχη δεν την ευνόησε: Η υιοθέτηση των Γιορτών από το Ίδρυμα Ροκφέλερ ναυάγησε για μια ασήμαντη αφορμή. Το 1933 η Εύα ξαναταξίδεψε στην Αμερική για να βρει εκ νέου χρηματοδότες. Μα κάπου μέσα της ήξερε πως θα δεν θα ξαναέσμιγε με τον Άγγελο. Νωρίτερα το 1939 έδωσε την ευχή της στο Άγγελο να παντρευτή την Άννα Καραμάνη, άλλοτε σύζυγο του διάσημου πνευμονολόγου Γεώργιου Καραμάνη, και με μέχρι το τέλος της ζωής της συνέχισε να προπαγανδίζει τις Δελφικές Γιορτές, την υποψηφιότητα του Σικελιανού για το Νόμπελ, την οικονομική βοήθεια στην μετακαχοχική Ελλάδα. Επέστρεψε μολις το 1952, μόλις ένα χρόνο μετά τον θάνατο του Αγγέλου, για να πεθάνει κάτω από τον ελληνικό ήλιο.
*** Φυσικά θάφτηκε στους Δελφούς, σε διπλανό τάφο με εκείνον.
*** (Έτσι έπρεπε.)
*** Τα χρόνια που πέρασε με την Άννα ήταν για τον Σικελιανό ο καιρός που έκανε την τελική του σούμα του στοχασμού: Δελφοί, Ελευσίνα, Ιερουσαλήμ, Ρώμη, Κνωσός, Πελοπόνησος του Πλήθωνα, Επίδαυρος του Ασκληπιού. Κι ακόμη, ομπρός βοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω από την Ελλάδα, προτάσεις για την καθιέρωση της ελληνικής ως παγκόσμιας γλώσσας, δόντια νεκρών σκύλων που λάμπουν, τουδικαίου αστραπή και ελπίδα.
*** Ωσπου στις 19 Ιουνίου του 1951, στην Κλινική «Παμμακάριστος» ης Αθήνας, το αγόρι με το μαγνάδι έγινε ένα από τα μάγια της νύχτας του.
*** Πρέπει να το πω: Οι ξένες εγκυκλοπαίδειες τον βγάζουν έναν από τους μεγαλύτερους στον κοσμο λυρικούς ποιητές του αιώνα του, έχασε το Νόμελ μόνο από τις αντιδράσεις, ο Ζήσιμος Λορεντζάτος στα 1998 τον λογαριάζει για τον μεγαλύτερο Έλληνα ποιητή του εικοστού αιώνα (δηλαδή: μεγαλύτερο κι από τον Καβάφη), εγώ ωστόσο, πέρα από το Άγραφον, δεν μπορώ να διαβάσω άλλο ποίημα του Σικελιανού.
*** Μήτε καν ποιήματα που, δίχως την παραμικρή επιφύλαξη, αναγνωρίζω ως μεγαλειώδη: τον Αλαφροϊσκιωτο, τη Μητέρα Θεού, την Ιερά Οδό, το Θαλερό.
*** Μοιάζει παράξενο: Λγες φορές έχω αναγνωρίσει στην ποίηση τόση μεγάλη λαχτάρα ελευθερίας όσο στους έξι τόμους του Σικελιανού – και λίγες φορές με έχουν κλωτσήσει τόσο οι διαστάσεις του μεγαλείου των νοημάτων, έτσι όπως τι προσδιόρισε ο ίδιος ο δημιουργός τους.
*** Να το πω όσο πιο απλά μπορώ: διαβάζω Σικελιανό και νιώθω πως μονίμως μου αναγγέλει.
*** (Πως δεν ζει μαζί μου, πώς δεν μοιράζεται κάτι με μένα.)
*** (Πως μου λέει τον καθολικό χρησμό του και με καλεί να το πιστέψω.)
*** Ήταν ο τρόπος που ο Σικελιανός κατανοούσε την ποίηση – ως μια δημόσια μαντεία. Προφανώς λογάριαζε τον ποιητή για προφήτη – ή για Μεσσία.
*** Εξάλλου δεν είναι τυχαίο ποιους τέσσερις είδε να υποδέχονται την ψυχή τουΠαλαμά: Ορφέας, Ηράκλειτος, Αισχύλος, Σολωμός.
*** Μα ο Ορφέας είχε κομματιαστεί από τις σκληρές γυναίκες της Θράκης. ΟΗρακλειτος ήταν ένα σάρμα αποσπασμάτων. Ο Αισχύλος ήταν ο σπασμός του κακού που ριζώνει στην τραγική φύση του ανθρώπου.
*** Ο Σολωμός ητανε κάποιος που αντί να ενώσει τον κόσμο, αιματοτσάκισε τον εαυτό του.
*** Ο Σικελιανός θέλησε να σταθεί πλάι σε αυτούς αναγγέλοντας πως, πρώτος αυτός, πέτυχε το κατορθωμένο σώμα.
*** Δεν το πέτυχε – κι ευτυχώς. Αν κάτι τέτοιο γινόταν, η ποίηση θα απέμενε νεκρή.
*** Και για μένα το σώμα του Σικελιανού δεν είναι οι στίχοι – αυτοί που πίστευε πως ήταν όμοιοι με του Αισχύλου.
*** Το σώμα του Σικελιανού είναι η στάχτη που την πήρε ο αέρας.
*** Αυτή η στάχτη, αυτός ο άνεμος – να τι με νοιάζει.
*** Ο Σεφέρης, στον ευχαριστήριο λόγο του προς τη Σουηδική Ακαδημία, έκανε φυσικά λόγο και για τον Σικελιανό: νιώθοντας αμήχανα να μιλήσει για τα ποιήματα αυτά καθ’ αυτά, πηγαίνει τα λόγια του στο σμίξιμο του Διόνυσου με του τον Χριστό: «Στην Ελλάδα, ξέρετε, ο Διόνυσος είναι κι αυτός ένας Εσταυρωμένος».
*** Ο Σεφέρης ήξερε τι έλεγε. Αυτό σμίξιμο Διόνυσου και Χριστού ήταν πατέντα τουΣικελιανού – κι ήτανε μια πατέντα κόντρα στην ιστορία και κόντρα στην λογική.

*** Είναι γνωστό το πόσο η θρησκεία του Χριστού, σαν έγινε εξουσία, πολέμησε την ελληνική αρχαιότητα. Είναι γνωστό το πώς κομματιάστηκε η Υπατία, το πώς εσφαγιάζονταν οι εθνικοί για κοντά έναν ολόκληρο αιώνα, το πώς καταστράφηκαν αγάλματα και κάηκαν βιβλία – για πολλούς, τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της ιστορίας. Κι ακόμη είναι γνωστό το πώς ονομάστκε ο Ιουλιανός και το γιατί κάηκαν τα βιβλία του Πλήθωνα.
*** Ο Νίτσε ήταν που στην τελευταία φράση του Ecce Homo, το γράφει καθαρά: «Ο Διόνυσος εναντίων του Εσταυρωμένου».

*** Ο Σικελιανός θέλησε να σμίξει το Διόνυσο με τον Εσταυρωμένο – με τον ίδιο τρόπο που θέλησε να σμίξει οτιδήποτε ένιωθε πως έκρυβε μέσα του θεϊκή σπίθα.

*** Την Παναγία, την Αγαύη, τη Μαγδαληνή, την Περσεφόνη, την Πυθία, τον Ασκληπιό, το θυσιασμένο Ρόδο, τη Δήμητρα, τον Ορφέα με τις γυναίκες του, τον Διόνυσο με τις γυναίκες του, τον Χριστό με τις γυναίκες του, την αρκούδα του τσιγγάνου, το δόντι του νεκρού σκύλου.

***
 Όλα αυτά.
*** Ναι, ήταν μια δικιά του πατέντα, ανιστόρητη και καταδικασμένη – μα για μένα τούτη η πατέντα (αυτό που ο ίδιος ονόμαζε «γήινο μύθο») είναι το μεγάλο αντίδωρο τουΣικελιανού – για όλους μας.
*** (Μα ποιο είναι το δώρο, λοιπόν;)

*** Ο ίδιος το θέλησε ποίηση και θρησκεία. Μα κάποιος μπορεί να πει πως η ποίηση δεν γίνεται με εξαγγελίες και η θρησκεία δεν γίνεται με λυρικά συνθέματα και μυθολογικά κορφολογήματα ραμμένα με αστικό νήμα. Σε αυτό έσφαλαν πολλοί – σε αυτό έσφαλε και ο Σικελιανός.
*** Εξάλλου η ποίηση είναι στον αντίποδα της θρησκείας.
*** Η ποίηση ταράζει και ερεθίζει. Η θρησκεία εκτονώνει και γαληνεύει.
*** Και η θρησκεία είναι ένα εκστατικό φαινόμενο απελπισμένων – πάντοτε ως τέτοιο γεννιέται και στη συνέχεια χειραγωγείται από την φιλοσοφία και την εξουσία.
*** (Για να θυμηθώ τον Γκάτσο: γίνεται πεπρωμένο.)
*** Ο αγώνας του Σικελιανού να φτιάξει μια νέα θρησκεία φτιάχνοντας μια νέα μυθολογική ταξη, έναν νέο ενοποιημένο πανανθρώπινο κόσμο, μια νέα αρχαία Ελλάδα ανταμωμένη με τον Ναζωραίο και την Παναγιά, ήταν μια αστική κατασκευή, καμωμένη από κείμενα.
*** Κι έτσι γέμισε δυο ή τρεις χιλιάδες σελίδες με μια φαντασμαγορία.

*** Αυτή θαρρώ είναι η τραγωδία του Σικελιανού: που γύρευε να ανεβάσει τον Ορφέα στον σταυρό του Χριστού, όχι ως κοινωνία αλλά ως ποιητική αλήθεια.
*** Που γύρευε να γράψει τραγωδίες όχι ως ποίηση αλλά ως κοινωνία.

***
 Έτσι το αντίδωρό του μένει στα χέρια μας δίχως κατεύθυνση.
*** (Αυτή η στάχτη, αυτός ο άνεμος).
*** Για αυτό με ερεθίζει ο Σικελιανός: ήσαν τόσο τραγικός που δόθηκε στην τραγωδία του δίχως να την καταλάβει.
*** Κι ακόμη με ερεθίζει που αρνήθηκε τον φόβο του Θεού.
*** (Δηλαδή αυτό για το οποίο τον ψέγει ο Λορεντζάτος).
sikelianospress*** Κι ακόμη με βουρλαίνει που πήγε να αναστήσει πεθαμένους πιστεύοντας πως είναι ο ίδιος ένα κομμάτι του κατορθωμένου θαύματος.
*** Κανένας ποιητής του αιώνα του (μήτε ο Πάουντ, μήτε ο Έλιοτ, μήτε -φυσικά- ο Καβάφης, μήτε καν ο Ελύτης) δεν στόχευσαν σε ένα τέτοιο θάμπος.

*** Κανένας προφήτης ή φιλόσοφος του αιώνα του δεν θέλησε τόσην διαφάνεια.
*** Κι όμως εκείνος τα ζήτησε – είτε από εγωπάθεια, είτε από αγνότητα, είτε κι από τα δύο.

*** Μα, ποιο είναι, λοιπόν, και ποιο είναι το αντίδωρο και ποιο είναι το ακριβό δώρο;

*** Το πιο πιθανό: να παραχωθεί σε σεντούκια και χρονοντούλαπα μυρμυγκοφάγων – ή ακόμη να μείνει ως καρτποσταλικό παράδειγμα μιας αθώας μεγαλοστομίας άλλων καιρών.

*** Το πιο πιθανό: να κυλήσει ο χρόνος μας με μικρά καλοκαίρια και μεγάλους χειμώνες, μέρες γεμάτες με Ερινύες και ερημία, φαρμακωμένα βέλη και φαρμακερή λογική.

*** Το πιο πιθανό: να χάσουμε – ωστόσο.
*** Ωστόσο η νύχτα που ’ναι σπαρμένη με μάγια είναι δική μας υπόθεση – κι είναι δικό μας ρίσκο, κίνδυνος, απελπισία.
*** Γιατί στην άκρη της απελπισίας φυτρώνουν τα άγρια λουλούδια.
*** Τα λουλούδια που θαμπώνουν ακόμη και τυφλούς με τη μυρωδιά τους.
*** Ω ναι.
*** Λένε πως ένα ωραίο παραμύθι για τους Δελφούς – που πιθανώς και να μην είναι τόσο παραμύθι. Λένε πως όποιος ζήταγε χρησμό περνούσε από μα πύλη που έγραφεΓνώθι σαυτόν.
*** (Ως εδώ καλά).
*** Στο τέλος, όταν έπαιρνε τον χρησμό της Πυθίας, σαν έφευγε τον εβαζαν να περάσει κάτω από μια άλλη πύλη που τον ξεπροβόδιζε με μια μονάχα λέξη – μόλις μια συλαβή, δύο γράμματα.
*** Ει.
*** Που σημαίνει να είσαι.
*** Να είσαι αυτός που ψάχνει, που φεύγει, που συναντιέται με τον Θεό κι όμως συνεχίζει ελεύθερος.
*** Να είσαι αυτός που βαδίζει για τον θάνατό του.
*** Να είσαι ο μανιασμένος που σπέρνει με μάγια τη νύχτα.
*** Κι είναι, φευ, πάντοτε νωρίς – μα κανείς πρέπει να το αποφασίσει.

***
 Ο Άγγελος Σικελιανός ίσως να απέτυχε ως ποιητής, όμως κατόρθωσε αυτό το Ει.
*** Να είσαι.
*** Να είσαι.

*** Να είσαι.
*** Κι εκείνος ο μανιασμένος Απόλλωνας ήταν και θα είναι.
*** Όχι τα ποιήματα, όχι οι στίχοι, όχι τα λόγια – μα το πύρωμα.
*** Το πύρωμα, το πύρωμα.
*** Αυτό είναι το ακριβότερο δώρο.
Θανάσης Τριαρίδης
(Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό MAUVE, τεύχος 4, Μάιος – Ιούνιος 2004.) Πηγή

Παρασκευή 28 Ιουνίου 2013

Ένας φτωχός αλλά σπουδαίος ανθρώπος!



perierga.gr - Η συγκινητική ιστορία ενός φτωχού και σπουδαίου ανθρώπου!Ο Dobre κατάγεται από τη Βουλγαρία και είναι 99 ετών. Όλη του τη ζωή την πέρασε δύσκολα, πολλές φορές σε συνθήκες απόλυτης φτώχειας.

Ζούσε σε τρώγλες και τρεφόταν με ό,τι έβρισκε στα σκουπίδια ή του έδιναν οι «καλοί άνθρωποι» στο σδρόμο όπως λέει ο ίδιος. Ζει σε μια μικρή πόλη της χώρας, το Bajlo, και κάνει καθημερινά πάνω από 30 χιλιόμετρα για να φτάσει στη Σόφια.
Εκεί στέκεται για πολλές ώρες στο προαύλιο μιας ορθόδοξης εκκλησίας και ζητιανεύει. Όχι για τον εαυτό τους, αλλά για τους άλλους. Ό,τι χρήματα συγκεντρώσει τα δωρίζει στην εκκλησία, σε γηροκομεία, ορφανοτροφεία αλλά και σε φτωχές οικογένειες «που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη από εμένα», όπως επισημαίνει.

perierga.gr - Η συγκινητική ιστορία ενός φτωχού και σπουδαίου ανθρώπου!
Πρόκειται για τον ιδιώτη που κάνει αυτή τη στιγμή τις μεγαλύτερες δωρεές στην εκκλησία, ενώ μέχρι τώρα έχει δωρίσει πάνω από 30.000 ευρώ, χωρίς να κρατήσει τίποτα για τον εαυτό του. Ο ίδιος είναι αυτάρκης, ζει με μια πενιχρή σύνταξη των 80 ευρώ που παίρνει και δείχνει να μην ενοχλείται καθόλου από τις δυσκολίες. Στην πόλη όλοι τον γνωρίζουν με το προσωνύμιο ο «δίκαιος από το Bajlo», αφού και ο ίδιος είναι υπέρμαχος της δικαιοσύνης και της αγάπης. Γιατί ο άνθρωπος αυτός ικετεύει τον συνάνθρωπο όχι για τον εαυτό του αλλά για τους αναξιοπαθούντες. Και συνεχίζει… «Για όσο ζω», λέει ο ίδιος!

Ευαγγελία Αναστασάκη

Πέμπτη 27 Ιουνίου 2013

Aπό τον Aσκληπιό και τα Aσκληπιεία, στον Iπποκράτη και τον Όρκο του


ippokrates-150x150Γράφει η Σεβαστή Xαβιάρα-Kαραχάλιου, Δρ.  Iστορίας της Iατρικής-Oφθαλμίατρος
H ιστορία της Iατρικής είναι η ιστορία της Aρχαίας Eλληνικής Iατρικής. Η Iατρική που εφάρμοζαν οι αρχαίοι λαοί, Aσσύριοι, Bαβυλώνιοι, Aιγύπτιοι, Σίναι, Iνδοί κ.α. ήταν μεταξύ μαγείας και δεισιδαιμονίας. Στην αρχαία Eλλάδα θεοί της ιατρικής ήταν ο Παιήων (αιγυπτιακής προελεύσεως), ο οποίος εθεράπευε τους θεούς του Oλύμπου, όταν αυτοί τραυματίζονταν, γιατί δεν αρρώσταιναν, καθώς ήταν αθάνατοι. Aργότερα ταυτίστηκε ο Παιήων με τον Aπόλλωνα τον ξανθό θεό της Mουσικής, του Φωτός και της Mαντικής.
H Mυθολογία μας λέει ότι ο Aσκληπιός ήταν γιος του Aπόλλωνα και της Kορωνίδας. O Aσκληπιός έζησε στην Tρίκκη της Θεσσαλίας. Ήταν γιατρός με λαμπρές επιτυχίες στους ασθενείς του. H παράδοση τον θέλει να μετέχει στην αργοναυτική εκστρατεία. Mετά τον θάνατό του θεοποιήθηκε. Mε την κάθοδο των Δωριέων στη Nότια Eλλάδα, η λατρεία του έφθασε στην Πελοπόννησο.
Oι ναοί του Θεού –τα λεγόμενα Aσκληπιεία– ήταν όχι μόνο τόπο λατρείας, αλλά κυρίως ιδρύματα νοσηλευτικά.
Στα Aσκληπιεία οι ιερείς ήταν και γιατροί και μάντεις που ερμήνευαν “τις προσταγές του Θεού” για την έκβαση της υγείας των ασθενών.
H ιατρική στα Aσκληπιεία εξελίχθηκε σε ιδιαίτερα προσοδοφόρα και ενδιαφέρουσα για την πόλη στην οποία ανήκαν, υψηλή για την εποχή της και ξεχωριστή από την ιατρική των άλλων σύγχρονων λαών των παραμεσόγειων χωρών.
Eις τα Aσκληπιεία υπήρχαν βωμοί του θεού όπου γίνονταν οι προσφορές και οι θυσίες με τελετουργικό τρόπο.
Σε όλα τα Aσκληπιεία υπήρχε άφθονο τρεχούμενο νερό το οποίο εχρησίμευε για καθαρμούς των προσερχομένων ασθενών (λουτρά, ποσιθεραπεία).
Aφού ο ικέτης του θεού ασθενής υφίστατο τους καθαρμούς, παρακολουθούσε αγώνες, θέατρο, μελετούσε στη βιβλιοθήκη της Iδρύματος και υποβαλλόταν δια των ιερέων σε συστηματική αγωγή πειθούς (υποβολή), ότι στον ύπνο του θα τον επισκεφθεί ο θεός ο οποίος θα ορίσει τη θεραπεία.
Tην υποβολή, πολλές φορές και την αυθυποβολή των ασθενών βοηθούσαν και με διάφορα φάρμακα (μανδραγόρα, οπιούχος παπαρούνα, ελλέβορος κ.α.).
Eπειδή δεν ήταν όλοι οι προσερχόμενοι δεκτικοί στην υποβολή των ιερέων, δεν περνούσαν όλοι στο άβατο για την εγκοίμηση.
Όσοι μετά την συστηματική προπαρασκευή περνούσαν για εγκοίμηση στο άδυτο ή άβατο, έβλεπαν τη νύχτα όνειρο που το πρωί το εξηγούσαν οι ιερείς.
Πεποίθηση όλων, ότι τους επισκέφθηκε ο θεός. Πολλές φορές εκτός από την προφορική διάγνωση και οδηγία, γίνονταν και ιατρικές πράξεις, όπως μαρτυρούν οι πλάκες που βρέθηκαν στο Aσκληπιείο της Eπιδαύρου, το οποίο μαζί με εκείνο της Kω ήταν τα πιο σπουδαία.
Aπό το ιερατείο της Kω προέρχεται ο Iπποκράτης ο μέγιστος γιατρός, όλων των αιώνων. O Iπποκράτης ξεχώρισε την Iατρική από τη μαντεία (ονειρομαντεία) και την αγυρτεία (πολλοί ιερείς εξαπατούσαν τους ασθενείς εκμεταλλευόμενοι την πίστη τους) διαχώρισε τη θέση του από τους ιερείς (Aσκληπιάδες) της Kω, ήρθε στην Aθήνα, όπου το ιερατείο του ναού της Aθήνας αρχικά ήθελε να τον προσεταιριστεί αλλά ο Iπποκράτης αρνήθηκε.
Παρ’ όλα αυτά οι ιερείς κατείχαν γνώσεις βοτανοθεραπείας, ανατομικής όχι μόνο της εξωτερικής επιφανείας του ανθρωπίνου σώματος, αλλά και των εσωτερικών οργάνων, όπως αποδεικνύεται από τα ευρήματα του Aσκληπιείου της Aρχαίας Kορίνθου, όπου βλέπομε ομοιώματα στομάχου, μήτρας κ.α. Aκόμη εκτελούσαν διάφορες χειρουργικές επεμβάσεις ως και ανατρήσεις κρανίου. Eίχε αναπτυχθεί στα Aσκληπιεία ιδίως στα πιο φημισμένα, όπως της Eπιδαύρου και της Kω αξιόλογη ιατρική παιδεία, παρά τα ελαττώματα και τις ατασθαλίες των ιερέων των Aσκληπιείων.
O Iπποκράτης την έως τότε ιατρική που ήταν κράμα μαγείας, βοτανοθεραπείας θρησκευτικών τελετών, ονειρομαντείας κ.α. την ξεκαθάρισε εφαρμόζοντας το πείραμα, δηλαδή τη δοκιμή κι έτσι όπως μας λέει ο Γαληνός ο άλλος μεγάλος γιατρός της αρχαιότητας “την Iατρική από τέχνη εις επιστήμην ανήγαγεν”.
O Iπποκράτης πίστευε στην ενότητα της ουσίας του κόσμου. Kαι θεωρούσε τη φύση κιβωτό της ουσίας αυτής.
Eπηρεασμένος από τους Ίωνες φιλοσόφους μελέτησε τη φύση και τη συνέδεσε με τον ανθρώπινο οργανισμό.
Tα τέσσερα στοιχεία της ουσίας του κόσμου (γαία, ύδωρ, αήρ, πυρ), αναγνωρίζεται από τον Iπποκράτη ότι είναι τα στοιχεία της ανθρώπινης ουσίας στα οποία αντιστοιχούν οι τέσσερις χυμοί, δηλαδή το φλέγμα, το αίμα, η ξανθή και η μέλανα χολή.
Tο πυρ και ο αήρ, αντιστοιχούν στο θερμό και το ψυχρό, η διαταραχή των οποίων, όπως και των άλλων χυμών, προκαλεί νοσηρές καταστάσεις. Bλέπομε λοιπόν ότι οι αναζητήσεις των προσωκρατικών (Iώνων) φιλοσόφων αποτέλεσαν σημαντικό μέρος ης Iατρικής του παιδείας.
O Iπποκράτης, ο γίγαντας αυτός της Iατρικής Σκέψης πίστευε ότι οι αιτίες των νόσων βρίσκονται στο περιβάλλον ή και στον άνθρωπο και δεν στέλνονται από τους θεούς. Δεν πίστευε στη “θεόθεν νόσον”. Δεν πίστευε στη θεϊκή επέμβαση, αλλά στην ανθρώπινη γνώση και εμπειρία. Διατύπωσε δε τον αφορισμό: “ακεστά τε τα πλείστα εστί της αυτοίσι τοιούτοισιν αφ’ ώτων και γίγνεται”, δηλαδή διατύπωσε πρώτος την ομοιοπαθητική θεωρία.
- Eπίσης στο κεφ. “Περί ιερής νούσου” αναφέρει “ο γόνος έρχεται πάντοθεν του σώματος”. Eίναι να θαυμάζει και να απορεί ο σημερινός μελετητής, πως συνέλαβε την ιδέα αυτή για το γενετικό υλικό, ότι προέρχεται “πάντοθεν του σώματος”. Σήμερα ξέρουμε ότι D.N.A. είναι ο κληρονομικός κώδικας του ατόμου και βρίσκεται σε όλα του τα κύτταρα.
Δεν θα μπω στα φιλολογικά διλήμματα ποια βιβλία της Iπποκρατικής Συλλογής είναι γνήσια και ποια όχι.
Tόσο ο όρκος, όσο και το “Περί αρχαίης Iατρικής”, θεωρούνται γνήσια.
Σήμερα με την αλματώδη πρόοδο της βιοϊατρικής τεχνολογίας μπορεί όρκος του Iπποκράτη και κυρίως η φιλοσοφία του να καλύψει τα ηθικά και δεοντολογικά προβλήματα που η εξέλιξη αυτή δημιουργεί;
O άνθρωπος βρίσκεται ένα βήμα πριν από τη θύρα της δημιουργίας. Eρωτοτροπεί να επέμβει στην ουσία της, στον πυρήνα της έννοιας Άνθρωπος. Mε τα πειράματα κλωνοποίησης, που παρά την απαγόρευσή τους στις περισσότερες χώρες, υπάρχουν επιστήμονες με άκρατη φιλοδοξία και επιπόλαιη θεώρηση της ουσίας της ζωής, οι οποίοι τολμούν να διαβούν τη θύρα.
Oι γιατροί σήμερα βρίσκονται αντιμέτωποι με μία ευρύτατη ποικιλία πρωτόγνωρων ηθικών προκλήσεων.
H αναζήτηση νέου συστήματος αξιών, που να ικανοποιεί τη γνώση και παράλληλα να συντελεί στην επιτυχή αντιμετώπιση της καθημερινότητας, θεωρήθηκε αναγκαία από Iατρικά Kέντρα της αλλοδαπής που τα διευθύνουν πρωταγωνιστές των ερευνών.
Oμάδα από Eυρωπαίους και Aμερικανούς γιατρούς με δημοσιεύματά τους στα εγκυρότερα ιατρικά περιοδικά προτείνουν τον “εκσυγχρονισμό” του όρκου του Iπποκράτη, τον οποίο δίδουν οι γιατροί του δυτικού κόσμου κατά την απόκτηση του πτυχίου τους.
O Iπποκράτης εισήγαγε στην Iατρική το πείσμα, δηλαδή τη δοκιμή και έτσι από εμπειρική τέχνη που ήταν ως τότε η Iατρική των Aσκληπιείων, την έκανε επιστήμη.
Διακήρυξε ότι τα νοσήματα δεν στέλνονται από τους θεούς για τιμωρία, αλλά οφείλονται σε εξωτερικά και εσωτερικά αίτια τα οποία διαταράσσουν τους χυμούς τους σώματος και παρουσιάζεται η νόσος.
Στα βιβλία της Iπποκρατικής Συλλογής, βρίσκονται οι αρχές όλων σχεδόν των μετέπειτα κατακτήσεων της Iατρικής.
O Iπποκράτης εθεράπευε νοσούντες κι όχι νοσήματα.
Eίναι ο πρώτος που είδε τον άνθρωπο σαν ψυχοπνευματική οντότητα, σαν σύνολο.
Eθεράπευε όλον τον οργανισμό για να ιαθεί το πάσχον μέρος.
Eίναι η ιατρική που για αιώνες είχε λησμονηθεί και αναβίωσε στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αι. Σαν νεοϊπποκρατική ή ολιστική ιατρική, που ισχύει και σήμερα και λαμβάνει υπ’ όψιν της τον άνθρωπο σαν σύνολο.
Πρωτοστατούντες για αλλαγή του όρκου, ο πρόεδρος των ιατρών του Λονδίνου George Alberti και ο Troy Brenan επικεφαλής του Medical Professionalism Project με αλλεπάλληλα δημοσιεύματά τους στο εγκυρότατο Lancet και στα Annals of Internal Medicine που είναι προϊόν αμερικανοβρετανικής συνεργασίας, πιστεύουν ότι θα δώσουν κατευθυντήριες γραμμές στους σημερινούς γιατρούς και θα θεωρήσουν την ιατρική αναλώσιμο αγαθό σύμφωνα με τη σύγχρονη αντίληψη που υφέρπει στο δυτικό πολιτισμό.
Iσχυρίζονται ότι η διασκευή του όρκου θα βοηθήσει τους γιατρούς του 21ου αι. να αντιμετωπίσουν τα ηθικά διλήμματα που ανακύπτουν από την αλματώδη εξέλιξη της βιοϊατρικής τεχνολογίας.
Mε τον εκσυγχρονισμό του όρκου (δηλαδή κατάργησή του) οι πρωτοστατούντες της ιδέας καθηγητές πιστεύουν ότι θα δώσουν τις κατευθυντήριες γραμμές στους σημερινούς γιατρούς.
Πιστεύουν ότι αφού ο όρκος έχει ηλικία 2.500 ετών έχει γεράσει αρκετά, είναι παρωχημένος και πρέπει να υπάρξει ένα νέο καταστατικό που θα τον αντικαταστήσει.
Aς επιχειρήσουμε όμως μία συστηματική μελέτη, όχι των γραμμών του Iπποκρατικού όρκου, αλλά της φιλοσοφίας του, που είναι ένα λαμπρό παράδειγμα “χρηστικής φιλοσοφίας” που σήμερα μας είναι αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε.
Aν λοιπόν ενσκήψουμε στο κείμενο του όρκου, που είναι το ευαγγέλιο της ηθικής της ιατρικής, θα εκπλαγούμε με τη διαχρονική αξία του.
Oι αρχές που διατυπώνονται, καλύπτουν τις σημερινές ανάγκες της Iατρικής. Aρκεί όμως να τον μελετήσουμε και να τον ερμηνεύσουμε σωστά και όχι απλώς να τον διαβάσουμε, και να καταλήξουμε έτσι σε συμπεράσματα βάσιμα και ορθά.
Kαι να έχουμε πάντα στο νου ότι η αρχαία ελληνική γλώσσα είναι συνθετική, ενώ η σύγχρονη νεοελληνική είναι αναλυτική. Θα χρειασθεί δηλαδή πολύ συχνά η ανάλυση των ορισμών ακόμη και απλών φράσεων για να μπούμε στη φιλοσοφία του κειμένου του Iπποκρατικού όρκου.
Aς επιχειρήσουμε όμως μία συστηματική μελέτη της Φιλοσοφίας του Iπποκρατικού Όρκου και έχοντας υπ’ όψιν τις αλματώδεις σύγχρονες ανακαλύψεις της βιοϊατρικής τεχνολογίας θα μπορέσουμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα αν χρειάζεται ή όχι“εκσυγχρονισμό”.
Mακριά από δογματισμούς, θρησκοληψίες και υπεροψία ορκίζεται στους θεούς της Iατρικής και της Yγείας, δηλαδή τον Aπόλλωνα, τον Aσκληπιό, την Yγεία, την Πανάκεια και όλους τους άλλους θεούς και θεές για να τους έχει μάρτυρες ότι θα τηρήσει κατά την κρίση του και κατά την δύναμή του τον όρκο του.
Kαι πρώτα αρχίζει τις υποσχέσεις του με βαθύ σεβασμό στους γονείς και τους δασκάλους του, ότι θα τους θεωρήσει ίσους με τους γονείς του, ότι θα τους βοηθά αν έχουν ανάγκη και ότι θα διδάξει και τους υιούς τους την ιατρική χωρίς να ζητήσει αμοιβή.
Tα ιατρικά παραγγέλματα και τα προφορικά μαθήματα όπως και όλη την ύλη της ιατρικής θα μεταδώσει στους γιούς του, όπως και στους γιούς των δασκάλων του, καθώς και σ’ εκείνους τους μαθητές οι οποίοι υπέγραψαν και ορκίστηκαν να τηρούν τους νόμους της Iατρικής και εις άλλον κανέναν.
Eδώ βλέπουμε καθαρά ότι ο όρκος αφορά πρώτιστα την τήρηση των νόμων της Iατρικής από τους μελλοντικούς γιατρούς και αν αυτό δεν συντρέχει δεν διδάσκεται η Iατρική εις άλλον κανένα.
Θα εφαρμόσει τις δίαιτες κατά την κρίση του και πάντα για την ωφέλεια των ασθενών. Ότι είναι για βλάβη τους ή για ζημία τους θα το εμποδίσει. Δεν θα δώσει ποτέ φάρμακο θανατηφόρο σε κανένα όσο και αν του το ζητήσει. Άρα είναι αντίθετος της σημερινής μοντέρνας άποψης την οποία ονομάζουν ευθανασία. Oύτε και θα γίνει σύμβουλος σε άλλους να προβούν σ’ αυτή την ολέθρια πράξη. Mε τον ίδιο σεβασμό αντιμετωπίζει και την αγέννητη ζωή. Bαθύς σεβασμός στην εγκυμοσύνη, γι’ αυτό δεν θα δώσει ποτέ φάρμακο εκτρωτικό σ’ όποιαν του το ζητήσει.
Mεγαλειώδης σύλληψη της Iατρικής σκέψης για την αξία της ζωής. Δεν τη διακόπτει ούτε στην αρχή έστω και αν του ζητηθεί, αλλά ούτε και στο τέλος ή πολύ περισσότερο αν πρόκειται για εγκληματική ενέργεια. Mε καθαρότητα και οσιότητα θέλει να διατηρήσει τη ζωή του, την πολιτεία του και την τέχνη του. Aκόμη ορκίζεται ότι δε θα χειρουργήσει εκείνους που χρειάζονται επέμβαση αλλά θα τους παραπέμψει στους ειδικούς χειρουργούς. Σέβεται το ανθρώπινο σώμα, όπως και τη ζωή και αποτρέπει την πολυπραγματοσύνη η οποία είναι εις βάρος του αρρώστου.
Στα σπίτια που θα μπει τα έργα του και ο λόγος του, θα είναι πάντα για το καλό του ασθενούς, Θα αποφύγει την κοινολόγηση της αρρώστιας αλλά και όποιου άλλου μυστικού, που λόγω της θέσεώς του είδε ή άκουσε δηλαδή θα σεβαστεί πλήρως το ιατρικό απόρρητο.
Aκόμη ομνύει ότι δε θα έλθει σε ερωτική σχέση ούτε με γυναίκες ή άνδρες στα σπίτια των οποίων εισέρχεται ως γιατρός ή αυτοί είναι ελεύθεροι ή δούλοι.
Aυτόν λοιπόν τον Όρκο μου θα τηρήσω απαρέγκλιτα για να είμαι ευτυχισμένος στη ζωή μου να δοξάσω την τέχνη μου (επιστήμη) να με σέβονται και να αναφέρονται με θαυμασμό για μένα και την προσφορά μου παντοτινά. Aν δεν τα τηρήσω και τα παραβώ να υποστώ όλες τις συνέπειες και τα αντίστροφα των αναφερθέντων.
H όλη φιλοσοφία του Iπποκρατικού όρκου, βασίζεται στο σεβασμό της ανθρώπινης ζωής, από την αρχή της συλλήψεως έως και την επέλευση του θανάτου.
Oρκίζεται να μη δώσει ποτέ ούτε εκτρωτικό φάρμακο και ούτε να βοηθήσει να επέλθει ο θάνατος σε κανέναν. Ξεκάθαρο, ότι καταδικάζει την ευθανασία έστω και αν ο ασθενής το ζητήσει ο ίδιος. Γνωρίζει καλά ότι ανοίγει ένα επικίνδυνο δρόμο για να θεωρηθούν οι αινιγματικοί θάνατοι, επιθυμητοί από τους ίδιους τους πάσχοντες ή μη, καθώς οι ίδιοι δεν θα μπορούν πλέον να μαρτυρήσουν.
Aλλά σήμερα με τόσες και τέτοιες εξελίξεις της ιατρικής βιοτεχνολογίας, μπορεί ο όρκος να καλύψει τις καθημερινές ανάγκες του Iατρικού επαγγέλματος; H απάντηση είναι NAI.
Γιατι ο όρκος είναι κώδικας ηθικής συμπεριφοράς και δεοντολογίας που πρέπει να τηρεί ο γιατρός.
Tα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν π.χ. από την εξωσωματική κύηση, από την κλωνοποίηση, από την αναδιάταξη του γονιδιώματος κ.α. είναι προβλήματα που αφορούν όλη την κοινωνία
Σε άλλα από αυτά θα απαντήσει η Nομική Eπιστήμη (η οποία δεν υπήρχε στην εποχή του Iπποκράτη) σε άλλα η Kοινωνιολογία (επίσης νεώτερη του όρκου) σε άλλα ηΘρησκεία.
Aν ο γιατρός τηρεί τον όρκο του Iπποκράτη δεν θα προβεί ποτέ σε ενέργειες που βλάπτουν όχι μόνο τον άνθρωπο αλλά ολόκληρο το ανθρώπινο γένος, όπως είναι η αναπαραγωγική κλωνοποίηση και η προκαθορισμένη αναδιάταξη του γονιδιώματος που επιδιώκει νέο τύπο σκέψης, βούλησης και γενικά συμπεριφοράς που ίσως θα επιχειρήσουν μερικοί φιλόδοξοι επιστήμονες παρακινούμενοι ίσως από τεράστια οικονομικά συμφέροντα ή θολά ιδεολογήματα, τότε είναι ηθικά θωρακισμένος ο ίδιος και το ανθρώπινο γένος δεν κινδυνεύει να εξελιχθεί σε αγέλες πανομοιότυπων όντων με καταναλωτική μανία και κατευθυνόμενη ή μη υπάρχουσα ελεύθερη σκέψη.
O Iπποκρατικός όρκος αν μελετηθεί και εφαρμοσθεί με θρησκευτική ευλάβεια θα εξυψώσει το γιατρό και θα θεραπεύσει πολλές “πληγές” που σήμερα βασανίζουν τις σχέσεις γιατρού-ασθενούς.
Συμπέρασμα: O όρκος του Iπποκράτη έχει διαχρονική αξία και αν μελετηθεί και εφαρμοστεί σωστά είναι υπέρ-επαρκής και για τη σημερινή αλματώδη εξέλιξη της βιοϊατρικής τεχνολογία.
Bιβλιογραφία: Γαληνός: Άπαντα. Eκδόσεις Kunh. 1821-1828.
Eλαφρός Γ.: 2002 το έτος των Kλωνανθρώπων. Kαθημερινή 26/5/2002.
Zαβός Π.: Aνθρώπινο γονιδίωμα. 2003 η αποκρυπτογράφηση. Eφημ. Tα Nέα 15 Aπριλίου 2002.
Iατρική εφημερίς: Eκσυγχρονισμός Iπποκρατείου Όρκου 28/2/2002.
Iπποκράτης: Άπαντα (opera omnia). Eκδόσεις Littre. Λειψία 1829-1861.
Kάτσας Γρ.: Στοιχεία Iατρικής δεοντολογίας. Aθήνα XX.
Kουμάντος Γ.: Oι γκρίζες ζώνες της ζωής. Kαθημερινή 2/6/2002.
Λαμέρας K. Iωάν.: Aι ηθικαί αρχαί του Iπποκράτους. Aθήναι 1947.
Λούβαρης N.: O όρκος των αρχαίων Iατρών. Aθήναι 1942.
Πουρναρόπουλος Γ.: Iπποκράτης. Άπαντα τα έργα. Aθήναι 1942.
Σημίτης Σπύρος: Tα καλούπια θα φέρουν το τέλος της Eλευθερίας. Kαθημερινή 26 Mαΐου 2002.
Tσάτσου Mαρία: Πίσω από τις βρετανικές νέες Πύλες της Kόλασης. Kαθημερινή 26 Mαΐοου 2002.
Xαβιάρα-Kαραχάλιου Σεβαστή: Aσκληπείο της Eπιδαύρου.
Xαβιάρα-Kαραχάλιου Σεβαστή: Aσκληπείο της Tιτάνης. Eφημ. Eλευθεροτυπία. Iστορικά 11/4/2002. Αναδημοσίευση από το 24grammata.com